Magyarország kedvenc színe a kék, de ha az otthonok belső és külső falairól van szó, akkor a világos árnyalatok a legkedveltebbek – többek közt ez derül ki a PPG Trilak első Színtérkép felméréséből. A színek erős hatással vannak a mindennapjainkra, befolyásolják hangulatunkat, érzéseinket, így ennek megfelelő színű tárgyakkal vesszük körül magunkat.

A magyar internetező felnőtt lakosság kedvenc színe a kék, ezt követi a fekete, a zöld és a piros – ez is kiderül a PPG Trilak reprezentatív kutatásából, melynek kiértékeléséről különböző területekről érkező szakértők beszélgettek egy sajtókerekasztal keretében. Csavarga Rózsa belsőépítész elmondta, hogy minden színnek pszichológiai, szociológiai és társadalmi háttere van, így a kék népszerűsége abból adódik, hogy alapszín és semlegességet, tisztaságot sugároz. Továbbá a körülöttünk lévő világban a kék dolgokhoz nagyon sok pozitív élményünk kötődhető: kék tenger, kék ég, vízesés, levegő, élet, nyaralás, pihenés boldogság.

Vágó Réka divattervező szerint, amikor színt választunk, automatikusan kötünk hozzá valamit környezetünkből, például kék ég, piros rúzs vagy fekete autó. „Az sem véletlen, hogy a hölgyeknél nagyon kedvelt szín a piros, hiszen a nőiességet, a szépséget kötjük hozzá gondolatban. Egy szexi piros ruha vagy kiegészítő elengedhetetlen darabja a hódításra vagy elismerésre vágyó hölgyek kelléktárának.”

SBT_0878Milyen színt választunk otthonunkban?

Ha az otthonukról van szó, a világosabb árnyalatokat (fehér, krémszín és bézs) kedveljük. Azonban itt különbség van a férfiak és a nők ízlésében: míg az urak a fehéret, addig a hölgyek a bézst és a krémszínt preferálják, mind a külső és a hálószoba falszínét tekintve. Földrajzilag is eltérő a vélekedés: Budapesten a fehér a legkedveltebb hálószobaszín, vidéken a fehér a krémszínnel osztozik a népszerűségi lista első helyén. Ennek oka egyszerű: a neutrális színek kellemes, nyugodt, kevésbé ingerlő teret tudnak teremteni, és ahol sokat tartózkodunk és otthonunknak hívunk, ott erre vágyunk.

 „A színekkel kommunikációs célunk van; a mostani fiatal generáció nyitott és bátor, ezáltal több teret enged annak, hogy megmutassa egyéniségétmondta a belsőépítész a Színtérkép- kutatás eredményeivel kapcsolatban. Miavecz István, a PPG Trilak Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: –Míg hosszú időn át a citrom és a narancssárga árnyalatai voltak a legnépszerűbbek az otthonokban, addig az elmúlt években olyan színek is divatba jöttek, mint a mojito zöld vagy a szürke különböző árnyalatai.”

SBT_1384A kutatásból többek között az is kiderült, hogy amikor falat festünk, akkor általában a színén is változtatunk. Napjainkban egyre népszerűbbek a DIY tevékenységek, azonban még így is meglepő eredmény, hogy a válaszadók 96 százaléka festett már falat.

Ki gondolná, hogy gazdasági jelentősége is van annak, hogy milyen színűre festjük lakásunkat, házunkat! Ugyanis a viszonylag ritkának számító kékes és lilás színvilágú lakások átlagos négyzetméterára magasabb az átlagnál- tudtuk meg Balogh Lászlótól az ingatlan.com vezető gazdasági szakértőjétől.

Trendek a lazúrok területén

SBT_0911A belső terek kialakításakor a falszín mellett a másik legfontosabb a bútorzat, azaz a fa színárnyalatnak kiválasztása. Csavarga Rózsától megtudhattuk, hogy míg 20-30 évvel ezelőtt mindig egy meghatározó lazúr színt használtunk, ez az utóbbi évtizedben teljesen megváltozott. Ezt igazolja a kutatás eredménye is, mely szerint szinte minden lazúr árnyalat megjelenik otthonunkban. Hazánkban a lazúr színek közül a mahagóni, cseresznye, mogyoró és a dió árnyalatai a legnépszerűbbek. A budapesti lakosok inkább a konyak színt preferálják, míg a vidéken élők a cseresznyét és rózsafát kedvelik. Bár alacsonyabb arányban (54%), de falfestéshez hasonlóan a fa és fémfelületek ápolását is sokan végezték már saját kezűleg otthon.

De egyáltalán mennyire ismerjük a színeket?

Tényleg több színt ismernek fel a nők, mint a férfiak? A sokak számára talán idegenül hangzó színárnyalat-elnevezések esetében úgy tűnik, igen. Kiderült, hogy az ekrüről a nők kétharmada, a férfiak csupán harmada tudta, hogy a fehér egyik árnyalatáról van szó, míg a terrakotta esetében a nők 61, a férfiak 45 százaléka válaszolt helyesen. Keményebb diónak bizonyult a smalt (mélykék), a sziena (sárgásbarna) és a tób (szürkészöld): ezeket a válaszadók csupán mintegy ötöde tudta beazonosítani.

Főkép: Pixabay.com

MEGOSZTÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ