A Stand videójában Gál Kristóf zeneszerző a Stand étterem hangjaiból alkotott zenéjét Terei Miklós rendező-operatőr az étteremben forgatott képanyaga teszi teljessé. Az alkotók különleges koncepciójának megvalósítása nem volt könnyű feladat. Széll Tamás kést élez, Szulló Szabina szarvasgombát tisztít, de a borsőrléstől a sütő jelzésének hangjáig, vagy a pénztárgép duruzsolásáig minden jelentőséget kap a kész műben. A Stand étterem videójában nem egyszerűen zajokat hallunk egymás után, az alkotók valódi zeneművet írtak. A közel 150 zörejből álló műben még akkordok is hallhatók.

Mindenképpen egyedi filmet terveztünk, eredetileg felmerült az is, hogy az étterem átalakítására építünk fel egy koncepciót.” – avat be minket az alkotás folyamatába a rendező-operatőr Terei Miklós. „Két alkotótársammal, Tokodi Gáborral és Rosta Gáborral végül együtt találtuk ki, hogy készüljön zene konyhai zajokból, és legyen ez a film egy ehhez a zenéhez passzoló videóklip-szerű alkotás. Ehhez az ötlethez találtuk meg Gál Kristóf zeneszerzőt, aki hétköznapi tárgyak keltette hangokból már korábban is komponált.

Széll Tamás zene 1Egy egyszerű filmes forgatáshoz képest itt bonyolultabb folyamatot követtek az alkotók. A Stand csapatával való közös ötletelés elengedhetetlen volt, össze kellett írni, milyen éttermi hangok lehetnek érdekesek. Keverés, kavarás, a tűzhely begyújtása, lisztszórás, sószórás, egy leeső faszéndarab, vagy egy palack bor kinyitása, a konyhai eszközök által keltett hangok – mind-mind érdekesek lehetnek. Először ezeket a hangokat kellett felvenni speciális módon és izoláltan. A hangot kiadó tárgyakra úgynevezett kontaktmikrofonok is kerültek. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy sztetoszkóp, arra is képes, hogy magában a tárgyban keletkező hangot is rögzítse.

A Stand különleges videója az alábbi linken hallható és látható:

Technikailag egy működő konyhán nem tudtuk volna felvenni ezeket a hangokat ilyen tisztán. Ott óriási az alapzaj, mennek a szagelszívók, a hűtők. Így az étterem termelői konyhájának egy zajmentes szobájában vettünk fel minden hangot Széll Tamás segítségével. Ezzel a módszerrel tudtuk a valóságba átültetni ötletünket.” – meséli a rendező.

Ezekkel a hangokkal kezdte meg a munkát és alkotta meg a művet a zeneszerző, melyet később a rendezővel együtt csiszoltak a képi világgal is jól működő egységgé.

Széll Tamás zene 2A kész zeneműhöz ezután egy hosszúra nyúlt szabadnapon készült a képi aláfestés. A Stand csapata a forgatáson szabályosan ritmusra munkálkodott a konyhában. A felvételek készítésekor sokszor a kész zenét is lejátszották nekik, hogy megfelelő ütemben dolgozzanak, így kép és hang tökéletes egységet alkot.

Ennek a filmnek az egyik legnagyobb nehézsége a technikai bonyolultságán túl talán az volt, hogy az elképzelésünket képesek legyünk megvalósítani. Nagyon nehéz elképzelni milyen zene készülhet konyhai zajokból és a zene is csak akkor kelt igazán életre, mikor már a képek is mellé kerültek. De szerencsére a végeredménnyel mindenki nagyon elégedett” – zárja gondolatait a rendező-operatőr, aki amellett, hogy csapatával nem először teljesít megbízást kiemelkedő hazai éttermeknek, már számos alkalommal dolgozott Széll Tamással és Szulló Szabinával, ez a munka pedig bizonyára mérföldkő az E-motion Pictures csapatának életében is.