Chanson – erről a francia szóról először talán egy füstös kávéház jut eszünkbe. Harmonikaszó, rekedtes hangú énekes. Párizs, Édith Piaf. De Debussyre is gondolhatunk. Dalait chansonnak nevezte – a szó ugyanis pontosan ezt jelenti a szótár szerint. Dal, vagyis ének, többnyire zongorakísérettel.

A reneszánsz korban azonban a chanson alatt mindenféle világi művet értettek. Három- vagy négyszólamút, kizárólag énekesekre vagy hangszerek közreműködésével, általában francia szövegre. Még korábban a trubadúrok (illetve az észak-francia trouverek) nevezték chansonnak egyszólamú (bár rögtönzött hangszerkísérettel előadott), szerelmes témájú énekeiket. Mit ért mármost egy 20. századi vagy mai komponista chanson alatt? Ki ezt, ki azt. Nincs szabály. A koncert címében szereplő ballada esete hasonló. Chopin nevezett zongoraműveket balladának. Vagy Brahms. De mindenekelőtt ott vannak a népballadák. Angoli Borbála és társai. A híres népzenekutató, Vargyas Lajos a magyar népballadák jelentős részét középkori francia ballada-költeményekre vezette vissza. Hogyan kerültek ide, a Kárpát-medencébe? Az út kalandos és nyilván van benne némi (balladai) homály. A koncert hallgatóját azonban ez aligha fogja zavarni.

Somos Csaba@MNF_Csatlós Norbert

2020.február 26. 19.30 – Olasz Kultúrintézet

A program:

Paul Hindemith Six Chansons

Solti Árpád La Loreley

Maurice Ravel Trois chansons

Hugo Wolf Der Feuerreiter

Tóth Péter Trois beaux oiseaux du Paradis

Ligeti György Pápainé

***

Vass Lajos Nocturne

Csíky Boldizsár Nagy hegyi tolvaj

Vajda János Deux Chansons

Pertis Jenő Két háromszéki ballada

Közreműködik:

Bizják Dóra zongora

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Kocsis-Holper Zoltán, Somos Csaba karmester