Szuperhősöket a magyar oktatásba! Energiakövetek címmel hirdetett pályázatot a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a felsőoktatási intézményekben elsősorban természettudományos tárgyakat hallgató diákok számára. A hivatalos eredményhirdetésre ünnepélyes díjátadó keretében került sor, ahol négy diák nyerte el az Energiakövet 2017 címet és a hozzá járó ösztöndíjat.

Nagy sikerrel, közel negyven pályázat beérkezésével zárult a MEKH Energiakövetek pályázata, melyre 2017. április 23-án éjfélig lehetett jelentkezni a program hivatalos honlapján. Pályázni egyperces motivációs videóval és egy felső tagozatos általános iskolai vagy középiskolás korosztályra szabott tematikus tanóra vázlatával lehetett. Mindkettő pályázati anyaggal szemben a legfőbb elvárás az volt, hogy újszerűen és élvezetesen meséljen a fiataloknak az energiáról és az energiatudatosságról.

Társadalmi felelősségvállalási programunk hangsúlyos eleme a fogyasztók energiatudatos szemléletének formálása. A fiatalok motiválását célzó, a személyes lépésekre ösztönző edukációs programunk célja egyrészről a legjobb oktatási tartalomfejlesztés volt, másrészről olyan tanárszemélyiségek megtalálása, akik Energiakövetként egy ország szupertanárai lehetnek. Olyan tehetséges szupertanár-jelölteket kerestünk és találtunk, akik élményszerűen, új szemszögből beszélnek a témáról, és ehhez a saját ötleteiken alapuló interaktív tananyagot is kidolgozták” – fogalmazta meg a program lényegét Scherer Zsolt, a MEKH szóvivője.

close-up-1867554_640A beérkezett pályázatokat három szempont szerint értékelte a zsűri: a szakmai tartalomról Dr. Grabner Péter, a MEKH energetikáért felelős elnökhelyettese, az oktatás-szakmai színvonalról pedig Czippán Katalin, környezeti nevelési- és kommunikációs szakember beszélt.

Dr. Grabner Péter: „Mivel edukációs programunk célja a felnövekvő generáció energia­tudatos szemléletének formálása, pályázatunkkal azokat a fiatalokat szerettük volna megtalálni és támogatni, akik a jövő szakemberei lesznek. A győztesek mindannyian hitelesen képviselik az energiatudatos szemléletmódot, ezzel példát mutatnak a diákoknak.

Fontos, hogy sokkal élményszerűbbé tegyük a tudatos energiafelhasználással kapcsolatos ismeretek átadását az általános és középiskolás diákok számára, hiszen ez a korosztály a legfogékonyabb a szemléletformálásra. A döntés nehéz volt, hiszen a beérkezett pályamunkák legtöbbjében az ismeretek élvezetes, élményszerű közvetítéséhez elengedhetetlen, a gyakorlati ismeretekre fókuszáló oktatási segédanyagot láttam” – mondta Czippán Katalin.

Harmadik zsűritagként a társadalmi felelősségvállalási program mellé álló, köztudottan a környezettudatos megoldásokat előnyben részesítő világ- és Európa-bajnok úszó Cseh László az élvezhetőséget és az érthetőséget értékelte a beérkezett pályamunkákban: „A gyerekeknek időben meg kell tanítani, mit jelent és hogyan lehet környezettudatosan élni. Ehhez jó tanárok és izgalmasan felépített, érdekfeszítő tanórák szükségesek. Reméljük, hogy Energiaköveteink munkája nyomán néhány év múlva már minden iskolás hozzájut ehhez az élményhez.

electrician-1080554_640A pályázatok magas színvonalára és az egyetemisták lelkesedésére való tekintettel az eredeti kiírásban megadott három Energiakövet helyett a zsűri négy olyan tanárszemélyiséget választott ki, akik Energiakövetként egy ország szupertanárai lehetnek:

  • Csontos Csaba Péter (ELTE TTK Geográfus szak, környezet- és tájkutató szakirány, 1. évfolyam)
  • Gyulánszki Zsuzsanna (Szegedi Tudományegyetem, fizika-matematika szak, 3. évfolyam)
  • Molnár Janka Sára (Eötvös Loránd Tudományegyetem, fizika szak, 1. évfolyam)
  • Nagy Bence (Eötvös Loránd Tudományegyetem, biológia-földrajz tanárszak, 4. évfolyam)

Ők nyerték el a MEKH Energiakövete címet 2017-ben és a címmel járó 300 ezer forintos pénzdíjat, valamint a lehetőséget, hogy „szupertanárként” az oktatásban is kipróbálhassák magukat, mely során egy ország ismerheti majd meg őket.

light-bulbs-1125016_640A továbbiakban előadói tréningen vesznek majd részt, ahol a szakma legjobbjai segítenek felkészülni nekik a tanórákra, hiszen az ösztöndíj keretében a 2017. szeptember 1. és december 31. közötti időszakban nyertes óraterveik alapján általános és középiskolákban tartják meg szuperóráikat országszerte. Felkészülésüket és az órákat az egész ország nyomon követheti a program weboldalán és közösségi felületein.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ